Kancelária a škola

Zaujímavosti zo sveta tlačiarní

Ako nás výrobcovia atramentových tlačiarní zavádzajú

Nedávalo sa, ako lavína začalo šíriť na rôznych weboch video YouTubera Gregory Austina McConnella. Nešlo však o bežné weby alebo stránky, ktoré šíria hoax a konšpiračné teórie. Ale o webové stránky, ktoré sa seriózne zaoberajú novinkami zo sveta IT a rôznymi udalosťami zo sveta sociálnych sietí. Jednou z nich je austrálska stránka Mashable, ktorá je zdrojom overených informácií. Ponúka prehľad o technológiách a digitálnej kultúre. Práve tam sa objavil článok a spomínané video mladého YouTubera. 

Virálne video sa šíri sieťami

Celé to začalo publikovaním videa na YouTube, ktoré na svojom profile umiestnil Gregory Austin McConnell. V dvanásť minútovom videu s názvom “Atramentové tlačiarne sú podvod“ celkom dôveryhodne rozpráva o svojej práci v telemarketingovom centre, ako asistent technickej podpory nemenovanej počítačovej spoločnosti. Tá ma vo svojom portfóliu okrem počítačovej techniky aj príslušenstvo k nej, fotoaparáty a tlačiarne. Objasňuje prácu asistenta, ktorý venuje 20 % času na vyriešenie problému zákazníka a 80 % na to, aby ponúkol aj iný produkt spoločnosti. Týmto tréningom prístupu k zákazníkovi, prejdú všetci zamestnanci v tejto sekcii. Ako asistent technickej podpory mal prístup aj k výrobným cenám rôznych výrobkov, aj k cenám atramentových náplní. Tvrdí, že balenie viacfarebných atramentových náplní v štandardnej kapacite sa predávalo za sumu 59,95 dolárov, zatiaľ čo náklady sa vyšplhali zhruba na sumu 0,23 dolárov. K tomuto údaju sa dostal, keď pri riešení  problému so zákazníkom, chcel  ponúknuť ešte tlačiareň alebo multifunkciu. Na internej stránke spoločnosti, ku ktorej majú prístup iba zamestnanci uvidel dve rôzne  ceny produktu. Koncovú cenu uvádzanú pre predaj a skutočné náklady spoločnosti na výrobu. Samozrejme, že každá spoločnosť, ktorá chce byť v zisku musí na výrobku aj niečo zarobiť. V tom nevidí ani samotný Gregory problém. Problém však vidí v sume za výrobu atramentových náplní a konečnú sumu pre spotrebiteľa. Tá sa navýšila 260 násobne. Na odľahčenie dodáva, že ide o najdrahšiu tekutinu hneď po jedu kobry, za vôňou legendárnej Chanel 5, inzulínom a ortuťou. Skritizoval výrobcov atramentových tlačiarní, ktorí síce dávajú do vývoja nemalé prostriedky, napriek tomu je cena za náplne stále rovnako vysoká. Prirovnal to priamo k systému predaja “Razor & Blades model“. Ide o systém, kde sa produkt predáva za nízku cenu, ale náhradné produkty alebo náplne za cenu, ktorá výrobcovi zarobí, lebo sa neustále musia dopĺňať. 

To ešte nie je všetko o čo sa mladý YouTuber podelil. Zhrnul všetky praktiky výrobcov, ktorými dokážu, čo najviac zarobiť na atramentových tlačiarňach. Jednou z nich je chip, ktorý má sledovať hladinu a kvalitu atramentu. Ak chip zistí, že jedna z farieb došla automaticky odstaví ďalšiu tlač až dovtedy, kým sa nenahradí spotrebovaná farba novou. Rovnako kapacita atramentu v náplní, tá je signalizovaná skôr, než fyzicky dôjde k úplnému spotrebovaniu atramentu. Ide o falošné upozornenie. Gregory previedol reset chipu, keď náplň ktorú detektovala tlačiareň, ako prázdnu znova rozbehol. Zamyslel sa aj nad tým, prečo pri čiernobielej tlači využívajú farebné atramentové tlačiarne aj azúrový atrament. Vždy primiešajú do čiernej aj trochu inej farby.
Video aktuálne zaznamenalo vyše 590 000 zahliadnutí a stalo sa virálným videom. Na záver YouTuber zničí svoju tlačiareň, ako protest toho, že v 21. storočí keď vyslal Musk auto do vesmíru stále nedokážu spoločnosti ponúknuť spotrebiteľom cenovo rešpektované atramentové náplne. 

Čo dodať na záver?

Užívatelia si našli cestu, ako sa vyhnúť preplácaniu originálnych atramentových náplní. Pomohli im k tomu výrobcovia tretích strán, ktorí síce tiež výrobnú cenu navýšia, ale nemusia do nej preniesť aj náklady na výrobu samotného zariadenia. Preto je cena alternatívnych atramentových náplní cenovo oveľa dostupnejšia, ako je tomu pri originálnych náplniach. Ďalším krokom výrobcov pri alternatívnych atramentových náplniach je vysoká kvalita a dodržanie všetkých medzinárodných štandardov. Do akej miery spomínané virálne video mladého Youtubera zasiahlo do čierneho, a či sa k tomu niekto z výrobcov tlačiarní vyjadrí je otázne. Hoci samotný Gregory bližšie nešpecifikoval o akú spoločnosť ide, na internete sa objavili špekulácie o výrobcovi HP. Pred niekoľkými rokmi sa podobnej téme venoval aj istý zahraničný web, keď poukázal na stále sa zmenšujúce množstvo atramentu v originálnych atramentových kazetách.

Každopádne spotrebný materiál, ktorým sú aj atramentové náplne by mal zodpovedať tomu aj dostupnou cenou. Aby užívatelia pri tlači atrament spotrebovali bez strachu z toho, ako sa to premietne na ich peňaženke. Drahšie modely tlačiarní a multifunkcií, ktoré používajú veľkokapacitné zásobníky sú dobrou cestou, ako znížiť náklady za atrament. Pri lacnejších modeloch atramentových tlačiarní sa často cena zariadenia rovná cene náplní, tam je výhodnejšie siahnuť práve po alternatívnych náplniach.