Kancelária a škola

Čo je Montessori

Čo je Montessori vzdelávanie?

Už viac ako sto rokov mení prístup zameraný na deti, ktorý vyvinula doktorka Maria Montessori, talianska lekárka, na vzdelávanie detí, školy po celom svete.

Hneď ako vstúpite do triedy, viete, že sa deje niečo iné. Montessori učebne sú okamžite rozpoznateľné. Uvidíte deti pracovať samostatne a v skupinách, často so špeciálne navrhnutými učebnými materiálmi, hlboko zapojení do svojej práce a s rešpektom k sebe a svojmu okoliu.

Montessori metóda podporuje dôsledný, sebamotivovaný rast detí a dospievajúcich vo všetkých oblastiach ich vývoja, kognitívnej, emocionálnej, sociálnej a fyzickej.

Montessori vzdelávanie je vedené študentom a vlastným tempom, ale je vedené, hodnotené a obohatené informovanými a starostlivými učiteľmi, vedením svojich rovesníkov a výchovným prostredím.

V rámci komunity tried pre viacero vekových skupín, navrhnutej tak, aby vytvárali prirodzené príležitosti pre nezávislosť, občianstvo a zodpovednosť. Deti prijímajú multizmyslové učenie a vášnivé bádanie. Jednotliví študenti sledujú svoju vlastnú zvedavosť vlastným tempom a venujú si čas, ktorý potrebujú na úplné pochopenie každého konceptu a splnenie individuálnych vzdelávacích cieľov.

Vďaka slobode a podpore spochybňovať, do hĺbky skúmať a nadväzovať spojenia, Montessori študenti vyrastú v sebaistých, nadšených a samostatne orientovaných študentov a občanov, ktorí sú zodpovední sebe aj svojej komunite. Myslia kriticky, spolupracujú a konajú odvážne a bezúhonne. Aký lepší výsledok by ste si mohli priať pre svoje deti? 

Doktorka Maria Montessori zaviedla mnoho nových termínov a konceptov, aby opísala, ako deti rastú a učia sa. Tieto výrazy sa v komunite Montessori stále bežne používajú. S týmito pojmami sa môžete stretnúť, keď sa dozviete o Montessori metóde vzdelávania.

 

 

Absorpčná myseľ

Od narodenia do približne 6. roku prežíva malé dieťa obdobie intenzívnej duševnej aktivity, ktorá mu umožňuje rýchlo a ľahko „absorbovať“ učenie zo svojho prostredia bez vedomého úsilia. 

Casa dei Bambini

 V taliančine „Detský dom“ a názov prvej školy Dr. Montessori.

Detský domček

V mnohých Montessori školách sa takto nazýva trieda pre deti vo veku 2,5 (alebo 3) až 6 rokov; iné školy nazývajú triedu pre túto vekovú skupinu Casa, predškolské, základné alebo rané detstvo. 

Od konkrétneho k abstraktu

Logický, vývojovo primeraný postup, ktorý umožňuje dieťaťu rozvinúť abstraktné chápanie pojmu tým, že sa s ním najprv stretne v konkrétnej forme, ako je napríklad osvojenie si matematického pojmu desiatkovej sústavy prácou so zlatými korálkami zoskupenými do jednotiek, 10s, 100s a 1000s.

Kontrola chýb

Montessori materiály sú navrhnuté tak, aby dieťa dostalo okamžitú spätnú väzbu o svojom pokroku pri práci, čo mu umožňuje rozpoznať, opraviť a poučiť sa z chyby bez pomoci dospelej osoby. Zverenie kontroly nad činnosťou do rúk dieťaťa posilňuje jeho sebaúctu a sebamotiváciu, ako aj učenie.

Koordinácia pohybu

Zdokonaľovanie veľkých a jemných motorických pohybov je jedným z úspechov rozvoja v ranom detstve, keď sa dieťa učí vykonávať úlohy samostatne. Montessori učebňa ponúka deťom možnosť zdokonaliť svoje pohyby a deti sú priťahované k týmto aktivitám, najmä tým, ktoré vyžadujú presnosť a presnosť. 

Kozmická výchova

Maria Montessori nás vyzvala, aby sme dali deťom „víziu vesmíru“, aby sme im pomohli objaviť, ako sú všetky jeho časti prepojené a vzájomne závislé, a aby sme im pomohli pochopiť ich miesto v spoločnosti a vo svete. V Montessori školách sa deti v základných programoch (vo veku 6 – 12 rokov) učia o stvorení vesmíru prostredníctvom príbehov, ktoré spájajú štúdium astronómie, chémie, biológie, geografie a histórie. Tieto lekcie pomáhajú deťom uvedomiť si svoje vlastné úlohy a zodpovednosti ako ľudí a ako členov spoločnosti a pomáhajú im preskúmať ich „kozmickú úlohu“ – ich jedinečný a zmysluplný účel vo svete.

Didaktické materiály

Didaktický význam „navrhnuté alebo určené na vyučovanie“, sú to špeciálne navrhnuté učebné materiály mnohé vynašla Maria Montessori, ktoré sú charakteristickým znakom všetkých Montessori tried.

Riaditeľka alebo sprievodca

Historicky označenie vedúceho učiteľa v Montessori triede; niektoré školy stále označujú vedúceho učiteľa ako „riaditeľku“ alebo „sprievodcu“, zatiaľ čo iné používajú známejší výraz „učiteľ“. V Montessori vzdelávaní je úlohou učiteľky viesť jednotlivé deti k cieľavedomej činnosti na základe pozorovania pripravenosti a záujmov každého dieťaťa.

Erdkinder

Nemčina pre „dieťa zeme“, tento termín opisuje Montessori vzdelávacie prostredie pre dospievajúcich vo veku 12 – 15 rokov, ktoré ich spája s prírodou a zapája ich do cieľavedomej, praktickej práce, v ktorej prispievajú ku komunite. Erdkinderove programy sa často označujú ako „farmárske školy“. 

Sloboda v medziach

Montessori triedy sú starostlivo a premyslene navrhnuté tak, aby povzbudzovali deti, aby sa voľne pohybovali a vyberali si vlastnú prácu v rozumných medziach vhodného správania. Tieto limity sú základnými pravidlami triedy a umožňujú deťom uplatňovať svoju vlastnú slobodnú vôľu a zároveň zabezpečiť, aby ich zvolené aktivity rešpektovali ostatných a ich prostredie.

Milosť a zdvorilosť

V Montessori školách sú deti formálne poučené o sociálnych zručnostiach, ktoré budú používať počas svojho života, napríklad hovoria „prosím“ a „ďakujem“, zdvorilo prerušujú rozhovory, skôr žiadajú o pomoc, než žiadajú, a srdečne vítajú hostí. 

Základné pravidlá

Pravidlá triedy v Montessori triede sa zvyčajne označujú ako „základné pravidlá“, ktoré určujú vhodné správanie v triede. Vo všetkých vekových kategóriách sú základné pravidlá jednoduché – deti môžu voľne pracovať s akýmkoľvek materiálom alebo činnosťou zobrazenou v prostredí, pokiaľ ho používajú s rešpektom. Nesmú poškodiť materiál, seba ani iných. 

Vekové skupiny (alebo skupiny podľa viacerých vekových skupín)

Jedným z charakteristických znakov Montessori vzdelávania je, že deti rôzneho veku spolupracujú v jednej triede. Vekové skupiny sú založené na plánoch rozvoja, ktoré identifikovala Dr. Maria Montessori. Viacvekové skupiny umožňujú mladším deťom učiť sa od starších detí a zažívať nové výzvy prostredníctvom pozorovania; staršie deti posilňujú svoje učenie vyučovaním konceptov, ktoré si už osvojili, rozvíjajú vodcovské schopnosti a slúžia ako vzory. Keďže práca každého dieťaťa je individuálna, deti napredujú vlastným tempom; medzi vekmi existuje skôr spolupráca ako súťaž. Toto usporiadanie odzrkadľuje skutočný svet, v ktorom jednotlivci pracujú a stýkajú sa s ľuďmi všetkých vekových kategórií a dispozícií. Zvyčajne sú deti vo veku 2,5/3 – 6 rokov zoskupené v triede v ranom detstve. Deti vo veku 6 – 9 rokov zdieľajú nižšiu základnú školu (1. – 3. ročník) a vyššiu základnú tvoria deti vo veku 9 – 12 rokov (4. – 6. ročník). Na sekundárnej úrovni môžu byť zoskupenia 2- alebo 3-ročné. Deti od narodenia – 3 roky môžu byť zoskupené v rôznych viacvekových konfiguráciách a bežne sa zoskupujú od narodenia do 15/18 mesiacov (alebo keď sú mobilné) a 15/18 mesiacov do veku 3 rokov.

Montessori

Termín môže odkazovať na Dr. Máriu Montessori, zakladateľku Montessori metódy vzdelávania, alebo metódu samotnú.

Nido

„Hniezdo“ v taliančine, toto je Montessori prostredie pre dojčatá, hoci nie všetky školy, ktoré ponúkajú program pre dojčatá, používajú tento výraz.

Normalizácia

Prirodzený vývojový proces prejavovaný láskou k práci alebo aktivite, koncentráciou, sebadisciplínou a radosťou z úspechu. Doktorka Montessori pozorovala, že deti v Montessori programoch prejavujú normalizáciu prostredníctvom opakovaných období neprerušovanej práce, počas ktorých pracujú slobodne a vlastným tempom na svojich vlastných zvolených činnostiach. Normalizované dieťa je šťastné, dobre naladené dieťa, ktoré prejavuje pozitívne sociálne zručnosti v Montessori triede.

Roviny rozvoja

Štyri odlišné obdobia rastu, rozvoja a učenia sa Dr. Maria Montessori identifikovali, že ľudská bytosť postupuje cez: vek 0 – 6 (obdobie „pohlcujúcej mysle“); 6 – 12 (obdobie úvah a abstrakcie); 12 – 18 (keď si adolescenti budujú „sociálne ja“, rozvíjajú morálne hodnoty a stávajú sa emocionálne nezávislými); a 18 – 24 rokov (keď mladí dospelí budujú porozumenie sebe a snažia sa spoznať svoje miesto vo svete).

Praktický život

Montessori termín, ktorý zahŕňa „domácu“ prácu na udržiavanie domáceho prostredia a prostredia v triede; starostlivosť o seba a osobnú hygienu; a milosť a zdvorilosť. Praktické životné zručnosti sú veľmi zaujímavé pre malé deti a tvoria základ neskoršieho abstraktného učenia.

Činnosti z praktického života

Malé deti v Montessori triedach sa učia starať sa o seba a svoje prostredie prostredníctvom aktivít, ako je umývanie rúk, utieranie prachu a utieranie. Tieto aktivity pomáhajú batoľatám a deťom v predškolskom veku naučiť sa samostatne pracovať, rozvíjať koncentráciu a pripraviť sa na neskoršiu prácu s čítaním a matematikou; staršie deti sa zúčastňujú pokročilejších činností ako varenie, záhradkárčenie, prevádzkovanie firmy. 

Pripravené prostredie

Učiteľ pripraví prostredie Montessori triedy pomocou starostlivo vybraných, esteticky usporiadaných materiálov, ktoré sú postupne prezentované tak, aby vyhovovali vývojovým potrebám detí využívajúcich priestor. Dobre pripravené Montessori prostredia obsahujú nábytok primeranej veľkosti, plnú sadu Montessori materiálov a dostatok priestoru, aby deti mohli pracovať v pokoji, osamote alebo v malých či veľkých skupinách.

Základná trieda

V niektorých Montessori školách je to trieda pre deti vo veku 3 – 6 rokov; Americká Montessori spoločnosť však používa termín „rané detstvo“ a definuje vekové rozpätie ako 2,5 – 6 rokov. 

Citlivé obdobie

Kritické obdobie počas ľudského vývoja, keď je dieťa biologicky pripravené a vnímavé na získanie špecifickej zručnosti alebo schopnosti – ako je používanie jazyka alebo zmysel pre poriadok – a preto je obzvlášť citlivé na podnety, ktoré podporujú rozvoj tohto zručnosť. Montessori učiteľ pripravuje prostredie tak, aby vyhovovalo vývinovým potrebám každého citlivého obdobia.

Senzorické materiály

Práca s týmito materiálmi rozvíja a zdokonaľuje 5 zmyslov – videnie, sluch, dotyk, chuť a čuch – a vytvára základ pre reč, písanie a matematiku. Každý vedecky navrhnutý materiál izoluje špecifickú kvalitu, ako je farba, veľkosť alebo tvar. To sústreďuje pozornosť dieťaťa na túto jednu vlastnosť a učí ho triediť, triediť, usporadúvať a rozvíjať slovnú zásobu na opis predmetov, ktoré zažíva vo svete okolo seba.

3-kroková lekcia

3-kroková technika prezentácie informácií dieťaťu. V prvom úvodnom období alebo období pomenovania učiteľ ukáže, čo „toto je“. (Učiteľ môže povedať „Toto je hora“ a ukázať na ňu na 3-rozmernej mape.) V druhom období asociácie alebo rozpoznávania učiteľ požiada dieťa, aby „ukázalo“, čo bolo práve identifikované („Ukáž mi Hora"). Nakoniec v odvolaníobdobie, učiteľka požiada dieťa, aby pomenovalo predmet („Čo je to?“ pýta sa dieťaťa a ukazuje na horu.) Prechod od prijímania nových informácií k pasívnemu vybavovaniu si k aktívnej identifikácii posilňuje učenie dieťaťa a demonštruje jej zvládnutie konceptu.

Práca

Cieľavedomá činnosť. Maria Montessori poznamenala, že deti sa učia prostredníctvom cieľavedomých aktivít podľa vlastného výberu. Montessori školy nazývajú všetky aktivity detí „práca“. Zatiaľ čo „práca“ znie ako seriózna snaha, doktorka Montessori si všimla, že deti prejavujú radosť a prežívajú túto účelnú činnosť ako hru.

Pracovný cyklus

V pripravenom prostredí Montessori triedy sa deti učia absolvovať pracovný cyklus, ktorý zahŕňa 1) výber aktivity; 2) dokončenie aktivity až do konca (možno viackrát zopakovať celú sekvenciu aktivity), vyčistiť a vrátiť materiály na správne miesto; a 3) zažiť pocit uspokojenia z úplného dokončenia úlohy.

Pri montessori metóde si môžete veľa pomúcok vyrobiť aj sami a to pomocou návrhu a tlače. Dobrým pomocníkom okrem farebnej tlačiarne je aj laminovacie zariadenie.

zdroj: amshg.org