Psychológia farieb pri marketingovej tlači
Pri nákupe produktu, ktorý ste nikdy nedržali a nevideli sa môžete spoliehať viac menej na reklamu a marketingovú kampaň. Ide o grafiku, estetiku, možno fotografie, ale v neposlednom rade aj o farby. V podstate o súhrn toho všetkého. Vzhľad marketingovej kampane môže značku doslova pozdvihnúť alebo rozbiť. Farba môže v skutočnosti potencionálneho zákazníka ovplyvniť fyzicky aj duševne? Z psychologického hľadiska tento jav nazývame psychológia farieb.
Či už tomu veríte alebo nie, farba nás ovplyvňuje spôsobmi, na ktoré sa väčšina z nás predtým ani nepozastavila. Ovplyvňuje naše nálady a rozhodnutia, dokonca môže ovplyvniť aj našu chuť do jedla a zdravie. Chcete vedieť niečo o psychológii farieb? Keď budete nabudúce plánovať marketingovú kampaň, môžete využiť psychológiu na nasmerovanie vašich zákazníkov tým správnym smerom.
Niečo o histórii z psychológie farieb
Používanie farieb na ošetrenie mysle a tela je praktikou používanou už tisíce rokov. Egypťania praktizovali psychológiu farieb ešte predtým, ako bol vytvorený termín „psychológia farieb“. Oddychové miestnosti vymaľovali oranžovou farbou na zmiernenie únavy, fialovou na zlepšenie pokožky a modrou na zmiernenie bolesti. Farba sa používala a stále používa v jednej z najstarších postupov holistickej medicíny na svete. Táto prax alternatívnej medicíny garantuje, že pomocou farieb zlepšuje zdravie tým, že ovplyvňuje naše nálady. Ajurvédska medicína s historickými koreňmi v Indii bola vyvinutá pred viac ako 3000 rokmi a nazývala tieto farby ovplyvňujúce náladu dóša. Ajurvédski praktizujúci kategorizujú ľudí do troch rôznych dóš na základe fyzickej postavy a každá dóša je údajne ovplyvnená rôznymi farbami.
Aj keď sa farba používa na terapiu už veľa rokov, psychológia farieb sa v skutočnosti neštudovala až tak dlho. Prvú knihu o psychológii farieb “Theory of Colors“ vydal v roku 1810 nemecký básnik a umelec Johann Wolfgang von Goethe. Vyjadril sa o význame rôznych farieb a o tom, ako veril, že rôzne farby môžu vyvolať rôzne emócie.
Jeho teória bola odmietaná, pretože nebola podložená vedeckým výskumom a vychádzala najmä z jeho vlastných názorov a poznatkov. Ukázalo sa však, že na niečo prišiel, pretože odvtedy boli niektoré jeho poznatky skutočne potvrdené moderným výskumom.
V roku 1942 sa neuropsychológ Kurt Goldstein pokúsil podporiť Goetheho experimentovaním a vedeckým výskumom. Jeho hypotéza bola považovaná za nepresnú, pretože nedokázal prinútiť ani iných vedcov, aby podporili jeho výskum. Napriek tomu jeho výskum aj tak zohral obrovskú úlohu v modernej psychológii farieb. Moderná psychológia farieb sa neustále snaží dokázať, že farba ovplyvňuje ľudí fyzicky a duševne.
Výskum sa pri štúdiu psychológie farieb zameriavajú na tri hlavné oblasti: preferencie farieb, fyziologickú reakciu na farbu a účinky farieb na ľudské emócie a správanie.
Preferencia farieb je dôležitá z pochopiteľných dôvodov, ak má človek rád konkrétnu farbu, bude k nej priťahovaný.
Výskumníci študujú fyziologické reakcie na farbu meraním vecí, ako je krvný tlak, srdcová frekvencia a mozgová aktivita.
Na skúmanie emocionálneho účinku farby na ľudí výskumníci používajú psychologický test nazývaný sémantická diferenciálna škála. Ten ponúka dve prídavné mená opačného významu a respondenti sú požiadaní, aby umiestnili predmet, v tomto prípade farbu, tam, kde patrí vo vzťahu k prídavným menám. Tento výskum napomáha testovaním a pozorovaním, ako rôzne farby ovplyvňujú rôzne voľby a správanie.
zdroj foto: Canva
Prečo používať psychológiu farieb v marketingu
Každá farba v spektre bola dobre preskúmaná a spojená s rôznymi emóciami. Všetka práca už bola vykonaná a vy ako obchodník môžete využiť tento prieskum vo svoj prospech, čo by ste rozhodne mali. Na základe štúdií je dokázané, že 93 % kupujúcich je ovplyvnených vizuálnym vzhľadom a z toho takmer 85 % je ovplyvnených samotnou farbou.
Napríklad, ak, kráčate po nákupnom centre, nemyslíte si, že by ste s väčšou pravdepodobnosťou vošli do obchodu s funky farbami a cool vzormi, ako do obchodu plného béžového a bieleho oblečenia? Alebo si predstavte, že sa prechádzate po centre vášho mesta. S najväčšou pravdepodobnosťou by ste sa zastavili a čítali, alebo dokonca len zaregistrovali plagát, ak by bol živý a jasný ako ten, ktorý je vytlačený čiernobielo. Farba je niečo, na čo by ste mali vždy myslieť, keď začínate novú marketingovú kampaň. Už len farbou môžete doslova ovplyvniť svoje publikum. A hoci nie každý je ovplyvnený rovnakým spôsobom, existuje niekoľko všeobecných teórií farieb, o ktorých by ste mali vedieť.
Farby a ich vplyv
Farebný kruh je vo všeobecnosti rozdelený na polovicu, čím sa vytvárajú dve kategórie farieb: teplé farby a studené farby. Každá je spojená s inými emóciami. Teplé farby ako červená, oranžová, žltá a svetlozelená vyvolávajú emócie ako vášeň, nadšenie, energia a šťastie. Zatiaľ čo studené farby ako fialová a modrá a tmavšia zelená vyvolávajú pokoj a profesionalitu. Napriek tomu, že naozaj chcete niečo vyvolať vo svojom publiku, neodporúča sa preháňať jednu stranu farebného kolieska nad druhou; rovnováha je stále kľúčová.
Fialová
Fialová je najčastejšie spájaná s luxusom. Je považovaná za kráľovskú a dôstojnú. Je vnímaná, ako farba spojená s predstavivosťou a spiritualitou, ktorá vytvára dokonalú rovnováhu medzi tým fyzickým a duchovným. Keďže ide o studenú farbu, je známe, že upokojuje a upokojuje myseľ a prináša používateľovi pokoj a dôveru v rozhodovanie. Kozmetické značky ako Urban Decay, Aussie a Tarte používajú vo svojich logách fialovú. Značky krásy a anti-aging, ktoré sú spájané s vecami ako luxus, predstavivosť a telesnosť, majú často tendenciu smerovať k fialovej. V spojení so zlatou evokuje exkluzivitu a luxus.
Červená
Červená je veľmi silná farba a pravdepodobne jedna z najjasnejších. Je známe, že vytvára pocit naliehavosti a často sa spája so strachom alebo láskou. Jeho energizujúce vlastnosti upútajú pozornosť a udržia sústredenie. Červená je tiež známa tým, že podporuje chuť do jedla a často ju používajú reťazce rýchleho občerstvenia. Uvidíte ju v logu McDonald’s, Chick-Fil-A, In-N-Out, Chipotle a Pizza Hut. Vlastne je oveľa ťažšie nájsť reťazce rýchleho občerstvenia, ktoré vo svojom logu nepoužívajú červenú.
Modrá
Modrá je pravdepodobne jednou z najobľúbenejších farieb. Spája sa s dôverou a bezpečnosťou a často sa používa na vyjadrenie pokoja, mieru, vody a spoľahlivosti. Muži často uprednostňujú modrú farbu, takže ak sú vaším hlavným publikom muži, myslite na modrú! Ďalej, modrá je najbežnejšou farbou používanou spoločnosťami v korporátnom priestore. Používajú ju spoločnosti HP, Dell, Intel a IBM.
Zelená
Zelená farba sa často používa na podporu rovnováhy a harmónie a vo všeobecnosti sa spája s vecami, ako sú peniaze, moc, zdravie a príroda. Zelená môže stimulovať pokoj v mozgu a môže viesť k rozhodnosti medzi zákazníkmi. Mnoho ekologických alebo ekologicky uvedomelých značiek používa vo svojej značke zelenú, a to z jasného dôvodu, že najbežnejšou farbou spojenou s prírodou a životným prostredím.
Žltá
Žltá vyvoláva radosť, veselosť a optimizmus. Ak sa snažíte vykresliť čokoľvek šťastné, žltá je pravdepodobne farba, ktorú použijete. Žltá môže byť známa aj tým, že v nás prebúdza dieťa, spoločnosti ponúkajúce príjemné, rýchlo dostupné produkty alebo služby často používajú žltú vo svojom brandingu, spoločnosti ako McDonald’s alebo Best Buy profitovali z používania žltej farby vo svojom brandingu.
Biela
Biela je často spájaná s čistotou, jednoduchosťou a prirodzenosťou. Môže predstavovať nové začiatky a nevinnosť. Akokoľvek krásna môže byť pri správnom používaní, vyhnite sa používaniu príliš veľkého množstva bielej v marketingových kampaniach, pretože môže byť vnímaná, ako príliš minimálna a nudná.
Čierna
Čierna sa používa na zobrazenie vecí, ako je vážnosť, sila, sofistikovanosť alebo autorita. Čierna ako mohutná farba môže byť často nadužívaná, a teda zneužitá. Pri správnom použití môže čierna vyzerať mimoriadne ostro a mohutne, ale dbajte na to, aby ste našľapovali zľahka. Čierna v spojení so zlatou alebo striebornou pôsobí luxusne.
Aj keď farba hrá veľkú úlohu pri vplyve vašich spotrebiteľov, je stále dôležité pamätať na to, že všetky vizuálne faktory zohrávajú úlohu pri úspechu vašej kampane. Keď zvládnete psychológiu farieb máte polovicu úspechu a ak dotiahnete grafiku a ostatné vizuálne aspekty, môže byť vaša kampaň oveľa úspešnejšia.
zdroj: printingforless.com