Kancelária a škola

Ako bezpečne nakupovať online

Nový rok znova v štýle online

Príchodom pandémie sa značne zvýšila online kúpna sila. Pre zatvorené prevádzky a obchody sa zákazníci presunuli do online priestoru. Teraz už nejde o pohodlie objednávať tovar z domu, ale o nevyhnutnosť, ak chceme nakupovať. To sebou prináša aj určité riziká. Napriek tomu, že sú v dnešnej dobe platby veľmi dobre zabezpečené je vysoká obozretnosť na mieste. Týka sa to hlavne e-shopov z ktorých ste doposiaľ nenakupovali. Ako bezpečne nakupovať a overiť si dôveryhodnosť internetového obchodu. Je niekoľko krokov, ktorými si ešte pred nákupom môžete skontrolovať predajcu.


Ako si overiť predajcu

Overenie predajcu je prvá vec, ktorú by ste mali urobiť. Každý seriózny predajca uvádza na svojej webovej stránke e-shopu informácie o sebe alebo spoločnosti. Identifikácia predajcu zahŕňa meno predajcu, názov spoločnosti, ktorá obchod prevádzkuje a kontaktné údaje. Tam patrí IČO, ktoré musí mať každý internetový obchod s legálnym podnikaním. Práve tento údaj si môžete skontrolovať v Obchodnom registri. Okrem týchto informácií by sa na stránke mala nachádzať adresa spoločnosti, kontaktné osoby s telefónnym číslom a emailovým kontaktom. Práve kontakt je dôležitý pre komunikáciu s obchodom o dodaní tovaru, odstúpení od zmluvy alebo reklamácii. Ďalším spôsobom overenia spoľahlivosti predajcu sú rôzne užívateľské recenzie a hodnotenia. Tie nájdete na overených weboch porovnávania cien, ako je napríklad Heuréka. Pomôcť môžu aj známi, pokiaľ majú s obchodom skúsenosti. Určite sa vyhnite internetovému obchodu bez kontaktných údajov, ktorý uvádza poštovú adresu P.O. Box a neuvádza jasné obchodné a reklamačné podmienky. Každá stránka a e-shop musia poskytovať všeobecné obchodné podmienky.


Zabezpečený prehliadač a pripojenie

Ak nebudete realizovať nákup formou dobierky a platbou kuriérovi, ale cez platobnú bránu je dobré mať zabezpečené zariadenie (počítač, notebook, tablet, mobil). K tomu poslúži komplexný bezpečnostný softvér obsahujúci antivírus, firewall a najlepšie aj s funkciu ochrana online platieb. V samotnom prehliadači si môžete všimnúť hneď vedľa adresy webovej stránky eshopu ikonku zámku. Tá by mala mať zelenú farbu, zámok zavretý a po kliknutí na ňu by sa vám mali zobraziť informácie o zabezpečenom spojení, platnosti certifikátu, používaní súborov cookies a ďalšie nastavenia pre web a povolenia oprávnenia. Práve správne zobrazenie ikonky definuje šifrovanie a ochranu vašej identity a údajov, ktoré stránke poskytnete.

Ďalším rizikovým faktorom pre online nákup je pripojenie sa k neznámej Wi-Fi sieti. Aj realizujete nákup z domu a cez svoju Wi-Fi sieť predpokladáme, že ju máte dobre zabezpečenú. Pri neznámych sieťach detaily zabezpečenia neviete. Preto nie je rozumné nakupovať s pripojením do verejnej Wi-Fi siete.


Bezpečná platba online

Platiť za nákup v internetovom obchode môžete niekoľkými platobnými metódami. Je dobré si premyslieť, ktorá je pre vás najvýhodnejšia a najbezpečnejšia. Za niektoré spôsoby platby si predajca môže účtovať poplatok k cene produktu. Ide väčšinou o príplatok za dobierku.


Platba online kartou 

Táto metóda platby v sebe zahŕňa možnosť platby cez platobnú bránu. Zo stránky predajcu budete presmerovaný na zabezpečenú platobnú bránu, kam zadávate svoje údaje z platobnej karty. Je len niekoľko overených bezpečných platobných brán a preto si ľahko overíte, ktorej službu využijete. Táto možnosť platby je rýchla a jednoduchá. Niektoré veľké banky majú svoje platobné brány. Napríklad Tatrabanka, Slovenská sporiteľňa alebo VÚB. Overenou službou pre platbu online kartou je aj Go-Pay, GP webpay (ČSOB), TrustPay a pre nákup zo zahraničia platba cez bránu PayPal. Pozor na poplatky za platbu prevodom alebo pri zmene meny.


Platba prevodom

V tomto prípade vám po vytvorení objednávky zašle predajca číslo účtu v banke na ktorý prevediete sumu za tovar. Tento proces môže dodanie predlžiť, kým sa peniaze z jednej banky dostanú na účet v druhej banke. Hlavne pri rôznych bankách.


Platba cez portál banky (okamžitá platba prevodom)

Platba cez portál vašej banky je pohodlným a bezpečným spôsobom v tej miere, že ste z e-shopu presmerovaný do svojej banky. Táto metóda je navyše chránená dvojfaktorovou autentifikáciou. Banka vás vyzve iným spôsobom napríklad jednorazovým kódom, sms, aby ste potvrdili platbu.

 


 

Dobierka s platbou kuriérovi

Asi jeden z najbezpečnejších spôsobov je platba pri prevzatí tovaru kuriérom. Pokiaľ vám predajca objednaný tovar nezašle, vy mu nezaplatíte. Táto metóda je väčšinou spoplatnená a navýši cenu nákupu.

Samozrejme, že pri každej transakcii sa môžete stať obeťou podvodného predajcu. Preto si ho skôr, než zaplatíte dobre overte. Platí to hlavne pri neznámych e-shopoch s ktorými nemáte žiadne skúsenosti. Niekedy vás prehnane nízka cena oproti inému predajcovi môže vyjsť draho.

 

Aké práva má nakupujúci pri nákupe online

Vrátenie tovaru do 14 dní bez udania dôvodu je právo, ktoré máte ako kupujúci pri nákupe v e-shope. Toto právo si môžete nárokovať iba pri nákupe v internetovom obchode, kde si fyzicky nemôžete tovar prezrieť. Nevzťahuje sa to na nákup v kamenej predajni e-shopu. Predajca je povinný v takom prípade, ak ste si tovar zakúpili v e-shope do 14 dní od odstúpenia zmluvy a vrátenia tovaru, obratom vrátiť prijatú platbu. Tá by mala obsahovať plnú sumu vrátane poštovného. Náklady na vrátenie tovaru v zákonnej lehote, teda poštovného hradí spotrebiteľ. Pozor však na niektoré výnimky, na ktoré sa vrátenie tovaru do 14-dní nevťahuje. Týka sa to médií, ako audio a video nahrávky, počítačového softvéru, ktorý rozbalíte a tovaru, ktorý z hygienických dôvodov po rozbalení nemožno vrátiť. Preto si pozorne prečítajte obchodné podmienky daného e-shopu.

Reklamácia v stanovenej záručnej dobe je ďalším spôsobom, ako si môžete zakúpený tovar v prípade poruchy nechať opraviť alebo vymeniť. Podľa § 18 ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa, vybavenie reklamácie musí prebehnúť do 30 dní. Po uplynutí tejto doby má spotrebiteľ rovnaké právo, akoby išlo o závadu, ktorá sa nedá odstrániť, t.j. právny nárok na zrušenie kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí) alebo na výmenu tovaru. V zmysle ustanovenia § 620 Občianskeho zákonníka je záručná doba 24 mesiacov. V niektorých prípadoch ju výrobca po registrácii výrobku ešte rozšíri o ďalšie obdobie. Možnosti rozšírenej záruky je dobré využiť hlavne pri elektronike a spotrebičoch. Aj tieto informácie nájdete priamo v obchodných podmienkach predajcu. Ak sa neviete domôcť svojho práva alebo boli vaše práva, ako spotrebiteľa porušené, môžete sa obrátiť na Slovenskú Obchodnú Inšepekciu.


Cena bez a s DPH

Predajca je povinný (ak je platcom DPH), uvádzať pri tovare cenu vrátane DPH alebo iných poplatkov. Väčšina obchodníkov zverejňuje cenu bez aj s DPH. Pre koncového bežného zákazníka je smerodajná cena s DPH.

Popis a fotografia k produktu

Pozor na ilustračné foto a dodatok k tovaru. Produkt sa môže v závislosti od krajiny pre ktorú je dodávaný líšiť funkciami, ale aj dizajnom. Ďalším problémom môže byť adaptér do elektrickej siete. Tie pre americký trh a niektoré dlhšie krajiny sú odlišné od európskych. V niektorých prípadoch je pribalená redukcia. Tento údaj si overte.


Komunikácia s internetovým obchodom

Dôležitá je aj komunikácia s internetovým obchodom, preto si ešte pred nákupom overte, či sa na stránke nachádzajú kontakty. Niekedy je dobré si overiť pravosť telefónneho čísla a jeho dostupnosť.

Výhody online nákupu

Platforma online nákupu má svoje výhody. Široký sortiment tovaru, jednoduché objednávanie a v podstate aj rýchle dodanie priamo na adresu. V dnešnej dobe o to viac, že sú obchody a obchodné centra, kde sa dá nakupovať sú zavreté kvôli pandémii.
 
Nevýhody a riziká
 
Asi najväčšou nevýhodou je, že si tovar nemôžete fyzicky pozrieť, ako na predajni. Niekedy je na fotografii zobrazenie trochu iné, ako tomu je v reáli. Tovar nezodpovedá popisu a obrázku na stránke e-shopu. Pri odevoch a obuvi veľkosť vám nemusí sedieť veľkosť. Stránky s takýmto tovarom majú väščinou uvedené aj tabuľky veľkosti. Rizikové je nakupovanie v neoverených, neznámych e-shopoch o ktorých nemáte dostatok informácii.

V skratke 

Dnes nájdete na internete množstvo webových stránok, kde môžete nakupovať. Väčšina z nich je overená zákazníkmi a úplne legitímna. Aby ste odhalili tie podvodné je potrebná vaša všímavosť. Vždy si overte údaje o prevádzkovateľovi internetového obchodu. Podľa platnej legislatívy je prevádzkovateľ online obchodu povinný zverejniť na svojom webe pravdivé údaje.

Preto je dobré skontrolovať informácie:

- názov firmy alebo prevádzkovateľa
- adresa spoločnosti
- fakturačné informácie
- IČO, DIČ
- všeobecné a obchodné podmienky nákupu
- podmienky pre odstúpenie od zmluvy a spôsob reklamácie
- kontaktné informácie

 
Pri preverovaní sa zaujímajte aj o dobu dodania tovaru. Niektoré e-shope majú tovar v externom sklade, čo predlží dobu dodania. Uprednostnite overeného predajcu. Čítajte recenzie od zákazníkov a užívateľské hodnotenia. Ak si nie ste istý neplaťte za tovar dopredu. Pozor si dávajte ak od vás predajca vyžaduje informácie, ako sú informácie o vašom bankovom účte, číslo OP, číslo vodičského preukazu či vaše prístupové heslá. Takému obchodu sa určite vyhnite. Pre nákup sú dostačujúce informácie, ako je vaša fakturačná a dodacia adresa, kontakt na vás, ako email a telefónne číslo pre kuriéra, aby sa vám vedel dovolať. Pri nákupe je potrebné odsúhlasiť podmienky pre spracovanie vašich údajov a často vás e-shop požiada o súhlas o zasielaní newsletteru. Ten samozrejme nemusíte udeliť, ak o zasielanie noviniek nemáte záujem. Rovnako ho môžete po nejakom čase odvolať a zasielanie reklamných e-mailov zrušiť. Pri online nákupe uprednostňujte internetové obchody, ktoré majú registráciu na Slovensku. Tie sa riadia slovenskou legislatívou a patria pod jurisdikciu Slovenskej republiky. V prípade, že sú vaše práva zákazníka porušené, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.