Tonery a náplne

Modelová rada tlačiarne

Modelová rada nálpne

Modelová rada nálpne

Modelová rada tlačiarne

Modelová rada nálpne

Modelová rada tlačiarne

Modelová rada nálpne

Modelová rada tlačiarne

Modelová rada nálpne

Modelová rada tlačiarne

Modelová rada nálpne

Modelová rada tlačiarne

Modelová rada nálpne

Modelová rada tlačiarne

Modelová rada nálpne

Kancelária a škola
IT a Elektronika

Deň zeme 2024

22.apríl je výnimočný deň, ktorý je sviatkom našej planéty. Organizuje sa už od roku 1970, keď sa prvý ročník konal v USA. Tento deň sa odvtedy stal pripomienkou toho, aká dôležitá je ochrana životného prostredia a udržateľnosť. Každý krok pre zdravšiu planétu a jej svetlejšiu budúcnosť sa ráta. Ak nenájdete akciu k tomuto dátumu vo vašom blízkom okolí, môžete prispieť vlastnou iniciatívou. Nielen dnes, ale počas celého roka máte v rukách, ako prispejete k ochrane životného prostredia. 

Zem vs plasty

Tento rok sa deň zeme nesie v znamení alarmujúceho nárastu plastového odpadu a ich škodlivosti. Plastový odpad je už dlhodobým problém a v rámci kampane „Zem vs plasty“ vyzývajú environmentálne organizácie k vyradeniu jednorazových plastov do roku 2030. Prvým krokom k zlepšeniu situácie s plastami je náhrada jednorazových plastov menej škodlivými materiálmi a následne do roku 2040 znížiť produkciu plastov o 60 percent. Každý jednotlivec môže prispieť k tejto výzve svojím zodpovedným prístupom.

Nielen správna recyklácia plastov, ale aj voľba alternatívnych materiálov namiesto plastu je dobrým krokom. Mnohé firmy v gastro-sektore už prešli z plastového jednorazového riadu na riad z omnoho ekologickejšieho materiálu. Vezmite si len také obyčajné slamky k nápojom. Namiesto tých plastových dostanete papierové, bambusové alebo sklenené.

 

zdroj foto: Canva

Zasaď strom, vyčistí rieku

Okrem zberu, čistenia brehov riek a prírodných lokalít sa v tento deň organizujú aj brigády okolia bytových domov. Všetko, čo pomôže od vyčistenia každého kúska našej zeme od plastového a iného odpadu. Počas tohto dňa sa konajú aj organizované aktivity, výsadby nových stromov a porastov.

Jednorazových plastov je našej zemi čoraz viac a to aj na miestach, kde by ste ich nečakali. Vidieť ich v oceánoch a na plážach po celom svete. Ak bude tento plastový trend pokračovať, bude o pár rokov v oceáne plávať viac plastov, ako rýb.

Alarmujúce je to, že morské živočíchy si mýlia plastový odpad s potravou a prehltnú ho. Hrozí degradácia biotopov, škodlivé chemikálie sa z plastov uvoľňujú. Ryby, ktoré konzumujeme obsahujú pozostatky plastov a chemikálií z nich. V konečnom dôsledku poškodzuje človek sám seba. Odpad v moriach má neblahý dopad na rybolov, ale aj na cestovný ruch. Pre hospodárstvo sú to škody v stovkách miliónoch.

 

 

zdroj foto: Canva

Obalový svet

Ak sa začnú výrobcovia správať ekologicky a nahradia plastový obal inou ekologickou alternatívou, spotrebitelia sa prispôsobia. Dnes už množstvo firiem balí svoje produkty do recyklovaného kartónového obalu. Výrobcovia elektroniky dokážu pri novej produkcii využívať čoraz väčšie percento recyklovaného plastu. Ide to. Možno pomalším tempom, pretože je potrebné zaviesť nové technológie pri rôznych výrobných procesoch, ale vidíme že sa to dá.

 

zdroj foto: Canva

Nie je EKO ako EKO

Smernica Green Claim z Európskeho parlamentu by mala napomôcť k tomu, aby sa vytriedili zavadzajúce a nepravdivé označenia o eko, zelených a prírodných produktoch. Často je to marketingový trik, ako nalákať zákazníka. Čo je zelené a nesie značku eko to je lepšie pre biznis. Ak firmy označia svoje produkty takzvaným „zeleným označením“, ktoré tvrdia že ich produkty sú ekologické, prírodné, biologické, rozložiteľné a šetrné k životnému prostrediu musia to relevantne podložiť adekvátnym testom. V tom má Európska legislatíva jasno, aby zákazník dostal presne taký výrobok, ako ho firma prezentuje. Bez zavadzajúcich marketingových praktík. 

Greenwashing

Greenwashing je termín, ktorý opisuje nepravdivé, zavádzajúce konania alebo súbor tvrdení organizácie o pozitívnom vplyve spoločnosti, produktu alebo služby na životné prostredie. Je to silná marketingová zbraň.

Greenwashing prvýkrát spomenul v roku 1986 environmentalista J. Westerveld. V svojom článku kritizoval bežnú prax hotelov, ktoré zaviedli opätovné použitie uterákov, aby pomohli šetriť energiu. Autor článku tvrdil, že išlo o hotely, ktoré sa všeobecne málo alebo vôbec nesprávali ekologicky a že požiadavka na uteráky bola činom Greenwashingu.

V dobe, v ktorej sa čoraz väčší počet spotrebiteľov a vlád zaujíma o prijatie environmentálne zodpovedných opatrení, sa v spoločnostiach kladie čoraz väčší dôraz na environmentálne, sociálne a vládne (ESG) iniciatívy. Potreba predviesť úsilie ESG viedla k tomu, že mnohé organizácie hlásali environmentálne tvrdenia, ktoré sa ukázali ako Greenwashing.

Nemôžeme povedať, že je Greenwashing vždy falošným tvrdením. Môže sa jednať o tvrdenie, ktoré nie je úplne presné alebo je nejakým spôsobom klamlivé či zavádzajúce. Európska komisia napríklad v štúdii 150 firemných environmentálnych tvrdení z roku 2020 zistila, že 53 % poskytlo vágne, zavádzajúce alebo nepodložené informácie a 40 % nemalo žiadne podporné údaje, ktoré citovala pri návrhu nového zákona o ekologických tvrdeniach spoločností v marci. 2023. Prieskum medzi vedúcimi pracovníkmi spoločností v 16 krajinách, ktorý uskutočnil The Harris Poll pre Google Cloud a ktorý bol zverejnený v apríli 2022, zistil podobnú úroveň Greenwashingu: 58 percent z 1 491 respondentov uviedlo, že ich organizácia sa zapojila do tejto praxe.

Netreba sa nechať rýchlo ohúriť zeleným logom alebo obrázkom prírody na obale produktu. Overte si pravosť eko-loga, symbolu alebo eko značiek. Dobrým riešením je voľba produktov s overenými certifikátmi, ktoré sú určitou zárukou, že spĺňajú etické a ekologické štandardy. Rozmýšľajte pri nákupe nad životným cyklom produktu, udržateľnosti a recyklovateľnosti.

365 dní zeme

Aj keď je za „Deň zeme“ nominovaný dátum 22. apríl, správajte sa ekologický a chráňte životné prostredie každý deň počas celého roka. Ak budete náhodou kupovať novú tlačiareň, poobzerajte sa po modeloch, ktoré sú vyrobené z recyklovateľných materiálov a po možnosti programu spätného vykúpu prázdnych tonerových alebo atramentových kaziet. Dávate tak šancu k repasovaniu originálnych použitých kaziet alebo k ich ekologickej likvidácii.