Metaverzum, to vážne?


Naozaj chceme alternatívny svet

Pojmy ako rozšírená realita AR alebo virtuálna VR sú nám už dlhšiu dobu známe. V spojení s virtuálnym svetom sme sa s tým stretli nanajvýš vo filmoch alebo v hre Second Life. Tento príznačný názov má populárna online hra v ktorej pomocou vytvoreného avatara môžete existovať vo virtuálnom digitálnom svete. Na takom základe existuje viac hier, kde ako počítačová postava žijete alternatívny život aj keď v určitej obmedzenej podobe. Ako hráč prechádzate virtuálnym svetom, budujete ho a nadväzujete priateľstvá. 

Nie je Meta ako Meta

Pred niekoľkými týždňami oznámil Mark Zuckerberg, že budúcnosť sociálnej siete Facebook prejde v „blízkej“ dobe značnou transformáciou a zmení sa na Metaverzum (METAVESRE). Že to myslí vážne bolo pomerne rýchle premenovanie spoločnosti, ktorá zastrešuje Facebook na Meta. V službách a aplikáciách si používatelia už túto zmenu mohli všimnúť. K novému premenovaniu pribudlo aj nové logo. 

 

                   

Nové logo sa nezaobišlo bez vlny kritiky. Často ho prirovnávajú k logu spoločnosti M-sense, ktorá sa zaoberá liečbou migrény. Ide naozaj o zaujímavú podobnosť. Je potrebné uviesť, že názov sociálnej siete Facebook sa týmto nemení. Mení sa len koncová zastrešujúca alebo ak chcete materská spoločnosť Facebook na Meta a pod tou sú Facebook, Instagram, WhatsApp a ďalšie spadajúce služby, ako Facebook Portál alebo Oculus Quest.

Ready Player One

Ale vráťme sa k tomu, čo Zuckerberg plánuje v rámci sociálnej siete Facebook. Jeho vízia Metaverzum má byť akýmsi spojením všetkého, čo používatelia na sociálnych sieťach robia. Má im v tom vo veľkej miere pomôcť virtuálna a rozšírená realita. Bude to akýsi alternatívny život alebo únik z nášho reálneho života? V roku 2018 sa dostal do kín americký sci-fi film podľa predlohy Ernesta Cline s názvom Ready Player One (kniha vyšla v roku 2012). Režíroval ho Steven Spielberg podľa scenára Zaka Penna. Dej sa odohráva v roku  2045 a značná časť ľudstva používa OASIS, čo je virtuálna realitosimulácia. Akýsi únik zo skutočného nehostinného sveta do zábavného univerza virtuálnej reality. Ako veľmi sa Mark Zuckerberg inšpiroval týmto príbehom, či už filmovej alebo knižnej podobe alebo sci-fi románom Snow Crash z 90. rokov ? A čaká nás podobný osud, že digitálna virtuálna realita bude pre nás únikom a útočiskom?

 

Ako to vidí Mark Zuckerberg

Vízia zakladateľa Facebooku spočíva v spojení všetkého a to nielen zábavy. Pracovné stretnutia, kreativita, nákupy a množstvo ďalších činností by sa malo stať súčasťou virtuálneho sveta. Ten by mal byť decentralizovaný bez vlády jednej organizácie s podporou platieb pomocou kryptomien. Metaverzum by mal spájať spoluprácu množstva firiem. Okrem podpory kryptomien je predpoklad aj pre NFT tokeny, ktoré zastrešia 3D avatary a ich obchodovanie, ako NFT. Zuckerberg vyčlenil pre tento projekt na začiatok 10 miliárd dolárov. Je pravdepodobné, že v  nasledujúcom desaťročí väčšina ľudí bude tráviť čas v úplne pohlcujúcej 3D verzii internetu, ktorá zahŕňa nielen hardvér Meta (Meta Quest), ale aj zariadenia vyrobené inými spoločnosťami. Tlak na vývojárske tímy je veľký. Očakáva sa aby vytvorili technológiu, ktorá by vám jedného dňa umožnila ukázať sa vo virtuálnom priestore, ako plnohodnotný avatar alebo sa objaviť ako hologram vás samých v skutočnej obývačke vašich priateľov žijúcich kdekoľvek na svete.

Ako chápať Metaverzum

Môžeme o tom uvažovať ako o rade vzájomne prepojených digitálnych svetov alebo priestorov, niekedy vo Virtuálnej Realite, niekedy cez sociálnu sieť a niekedy zahŕňajú referenčné body v reálnom čase do fyzického sveta. Softvér, ktorý je jadrom Zuckerbergovho prístupu k Metaverzumu, sa nazýva Horizon. V budúcom roku spoločnosť plánuje predstaviť Project Cambria, špičkovú náhlavnú súpravu so zmiešanou realitou, ktorá bola predstavená na Connect, ktorý v plnej farbe kombinuje virtuálnu grafiku so skutočným svetom. Spočíva na základe sledovania tváre a očí, aby sa umožnilo realistickejšie zobrazenie avatarov.

 

 

Vo vývoji je aj pár AR okuliarov s názvom Nazaré. Aj keď sú ešte nedostupné, pre Zuckerberga majú potenciál širokého používania, ako dnes mobilné telefóny. Myšlienka je taká, že na rozdiel od VR headsetu, ktorý vás prenesie zo skutočného sveta. Nazaré budú vyzerať, ako bežné okuliare s displejmi schopnými prekryť výpočtový svet okolo vás. 
Nie je jasné, či tento produkt na Metaverzumu dosiahne to, čo Zuckerberg plánuje, ale niet pochýb o tom, že ide o odvážny krok. Metaverzum dáva Zuckerbergovi podstatne nový, maximalistický smer, ktorým sa môže pohnúť. Čas ukáže, do akej miery realizovateľné to je.

Mark Zuckerberg sa vyjadril, že potrebuje mať novú identitu značky, ktorá je priamo zosúladená s víziou budúcnosti, na ktorej pracuje. Existuje určitý cieľ identity značky na vyššej úrovni a potom je tu viac technický a funkčný cieľ. Vyššia úroveň je, že Facebook je ikonická značka sociálnych médií. Ľudia si myslia, že je to spoločnosť v oblasti sociálnych médií, ale spôsob, akým o sebe samotná spoločnosť uvažuje, je taký, že sú technologická spoločnosť, ktorá vytvára technológie, ktoré ľuďom pomáhajú prepojiť sa navzájom. 

Samotná myšlienka tvorby virtuálneho sveta sa objavila už dávno v niektorých hrách. Prvé náznaky siahajú do populárnej hry Sims alebo v istej podobe do World Of Warcraft. Neskôr sa ako veľmi zaujímavou stala už spomínaná Second Life. Dnes je na princípe virtuálnych svetov veľmi populárna Roblox. Máte vlastného avatara s ktorým navštevujete rôzne virtuálne priestory. Môžete si vytvoriť svoj vlastný do ktorého pozvete priateľov. Nakupujete si doplnky, oblečenie a ak ste dosť šikovný  môžete doplnky tvoriť a predávať za robloxovú menu. Všetko to v oveľa väčšej a oveľa dokonalejšej verzii by mal ponúkať Metaverzum. Takáto je vízia Marka Zuckerberga a čas ukáže, ako sa ju podarí zrealizovať.

Infolinka (PO-PI: 8:00-15:30)
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Rozumiem súhlasíte s používaním súborov cookies.