Hoax


Čo je Hoax a ako ho rozpoznať

Hoax sa voľne prekladá, ako poplašná správa. Okrem pojmu Hoax sa používa aj Fake News (falošná správa). Tento fenomén vznikal  postupne s masovým rozširovaním sa internetu. Užívatelia si začali preposielať falošné, poplašné správy nezakladajúce sa na pravdivých, overených informáciách. Do istej miery by Hoax nemusel byť až tak škodlivý, pretože nepravdivé a zveličené správy vznikali aj pred dobou internetu a to ústnym podaním. V dnešnej dobe sa však za Hoaxom často ukrýva podvod, vydieranie alebo manipulácia. Dokonca aj vedomé poškodzovanie mena, povesti jednotlivca, firmy, značky alebo aj etnickej skupiny. Hoax môže súvisieť a byť aj jednou z nekalých praktík konkurenčného boja. Hoax môže byť spúšťačom celej reťaze neprávd a dezinformácií. 
 
Ako (rýchlo sa)  Hoax sa šíri
 
Živnou pôdou pre šírenie Hoaxu sú sociálne siete, kde sa sústreďuje najviac užívateľov rôznych vekových skupín, vzdelania a sociálneho cítenia. Je ľahké šíriť poplašné správy a nepravdivé informácie tam, kde ich užívatelia veľmi rýchlo zdieľajú a preposielajú ďalej. Len malé percento týchto užívateľov si overuje dôveryhodnosť a pravdivosť takejto správy. Hoax je dobré šíriteľný aj na rôznych fórach, internetových komunitách a aj priamo cez e-mailové správy. Tie zvyčajne zasiela zdroj Hoaxu celej databáze kontaktov získaných bez súhlasu užívateľov. Možno sa vám stalo, že ste dostali e-mailovú správu v zlom jazykovom preklade so žiadosťou o zaslanie peňazí na účet vo vzdialenej krajine od pochybného odosielateľa. Aby správa pôsobila dôveryhodne bola v nej fotografia chorého dieťaťa, ktorá mala vzbudiť súcit. Administrátori veľkých sociálnych sietí zachytia iba malé percento Hoaxu. Falošné správy tak ďalej putujú bez kontroly a overenia si dôveryhodnosti informácie. Moderátori oficiálnych webov si informácie overujú z niekoľkých zdrojov. Ale aj na oficiálnej spravodajskej stránke narazíte na Hoax vo forme reklamy. Ide o reklamný Hoax, ktorý vás napríklad informuje o produkte s ktorým rýchlo a ľahko schudnete. Samozrejme podložené nepravými fotografiami. 
 
Najznámejšie hoaxy alebo neoverené správy ohľadom tlačiarní a tlače
 
Aj vo svete tlače sme zaznamenali niekoľko Hoaxov alebo skôr nepotvrdených informácií, ktoré sa šírili rýchlo internetom. Medzi najznámejšie patria správy, ktoré vrhajú zlé svetlo hlavne na výrobcov tlačiarní a náplní do tlačiarní.
 
Veľkú diskusiu na internete spustila správa o tom, ako výrobcovia niekoľkonásobne navyšujú cenu atramentových náplní.
 
Celá správa sa niesla v duchu, že výrobcovia tlačiarní znižujú cenu samotných zariadení, ale premietajú ju niekoľko-násobne navýšenou cenou spotrebného materiálu, atramentových a tonerových náplní. Výrobná cena náplní je len zlomok ceny, za akú sa náplne predávajú. Táto informácia sa nikdy 100 % nepotvrdila, ale ani jeden z výrobcov ju nevyvrátil na základe informácií o tom, aká je výrobná cena a čo všetko sa premietne do ceny, za ktorú si kúpi náplne koncový užívateľ. Na sieti YouTube sa objavilo dokonca aj video, bývalého zamestnanca nemenovanej spoločnosti, ale všetko ostalo iba v rovine výpovede nijak inak nepodloženej. Napriek tomu, ak by sme takéto správy nebrali ako Hoax, budú to správy, ktoré nie sú potvrdené z dôveryhodného zdroja alebo priamo dotknutou stranou, teda samotným výrobcom.
 
Ďalšia správa ohľadom tlačiarní sa objavovala isté obdobie v súvislosti s blokovaním používania alternatívnych náplní. 
 
Výrobcovia tlačiarní blokujú používanie alternatívnych lacnejších náplní pridávaním chipov pre overenie originality náplne. Táto správa sa zakladala na pravde. Tento postoj výrobcov bol v niektorých prípadoch zdrojom súdnych sporov o práve užívateľa používať spotrebný materiál podľa vlastného výberu.
 
Výrobcovia tlačiarní nastavujú zariadenia tak, aby hlásili prázdnu náplň, skôr než tomu tak je fyzicky.
 
Takéto správy môžeme označ, ako polopravdivé. Tlačiareň, vás môže upozorniť na prázdnu kazetu s predstihom, čo je pre užívateľa dobré a zároveň dokážete v tlači pokračovať ďalej. Záleží od konkrétneho zariadenia. Niektoré zariadenia to už nedokážu a v kazetách naozaj ostáva zostatkový atrament alebo toner. Výrobcovia sa bránia tým, že táto zostatková časť môže výrazne znížiť kvalitu tlače. Keďže nie sú kazety z priehľadného plastu je to ťažko vyvrátiť, ako aj dokázať. Niekoľko užívateľov prázdnu kazetu otvorili a naozaj sa tam nachádzal zostatkový atrament, ale v množstve ktoré by už plynulú tlač nezabezpečilo a už vôbec nie väčšieho objemu. Skôr nejaká dotlač 1 – 2 strán v horšej kvalite.
 
„Kazítko“ v tlačiarňach?
 
Najslabšia súčiastka zariadenia ovplyvňuje poruchovosť a životnosť zariadenia. Tento fakt sa zakladá na pravde, ale informácia o tom, že výrobcovia do zariadení naschvál vkladajú súčiastku, ľudovo nazývanú „Kurvítko“ sa nikdy nepodarilo v plnej miere potvrdiť. My sme oslovili niekoľko servisov a ani v jednom nám nepotvrdili, že sa táto informácia zakladá 100 % na pravde. Ale... existenciu kazítka nevyvracajú. Sú veľmi časté prípady, že zariadenia sa pokazí hneď po uplynutí záručnej doby. Je to náhoda alebo výrobca naprogramoval niektorú zo súčiastok na dobu určitú? V niektorých krajinách sú spotrebitelia chránení proti takýmto praktikám a ak sa preukáže, že bola použitá súčiastka, ktorá po ochrannej, záručnej dobe znefunkčnila zariadenie, hrozia tam pokuty. Dokázať to však je dosť ťažké. Keď sme sa pýtali priamo na tlačiarne dostali sme odpoveď, že pri nich záleží skôr na použitých materiáloch. Nemôžete očakávať, že vám lacná tlačiareň s plastovými súčiastkami vnútri vydrží takú dobu, ako tá s kvalitnými kovovými časťami. Ale to sa týka skôr opotrebovanosti a nie tajomného kazítka. Druhá strana tej mince je stláčanie ceny smerom dole, keď výrobca chce znížiť náklady na výrobu zariadenia použitím lacnejších materiálov alebo súčiastok, zmenou pracovných procesov. V neposlednom rade musíme brať do úvahy aj ekonomickú stránku konzumnej spoločnosti, kde dopyt vytvára ponuku a tá vytvára vyššiu predajnosť a s tým súvisia pracovné miesta. Dobrá ekonomika je tá, keď ľudia stále nakupujú a peniaze sú v obehu. 
 
Tieto správy síce pôsobia ako dezinformácie, ale nazývať ich Hoaxom by bolo prehnané. Prehnaný Hoax je niekedy viditeľný na prvý pohľad. Ale aj napriek tomu sa šíri internetom, ako lavína a aj inak rozumne uvažujúci ľudia ho zdieľajú a preposielajú ďalej. Veľmi dobrou cieľovou skupinou pre šírenie Hoaxu sú deti a seniori, ktorých na sociálnych sieťach pribúda. 
 
Boj s Hoaxom
 
Bojovať doslova s ľudskou dôverčivosťou, naivitou, niekedy  priam až hlúposťou je ťažké. Občas sa Hoaxu dostane takej širokej podpory od užívateľov, že zastaviť ho je nemožné. Na šťastie sa začalo bojovať s Hoaxom presne tam, kde vzniká, teda na internete. Rôzne webové stránky upozorňujú na Hoaxy. Sociálne siete začali blokovať nepravdivé, falošné správy a minimalizujú ich šírenie. Slovenská polícia dokonca založila vlastnú facebookovú stránku Hoaxy a podvody - Polícia SR.
 
 
Najnezmyslenejšie Hoax správy, ktoré sa šíria internetom
 
Vybrali sme zopár Hoaxov s ktorými sa môžete stretnúť na sociálnych sieťach alebo vám môžu pristáť priamo do e-mailovej schránky.
 
- Koniec výsluhových dôchodkov pre policajtov
- Pitie čistiaceho prostriedku SAVO vás uzdraví
- Migranti majú zdravotníctvo zadarmo
- Notre- dame zapálili úmyselne, nahradí ho mešita 
- Super Hoax - alobalová čiapka znemožní mimozemšťanom čítať vaše myšlienky 
- Niekto vám odkázal milióny, ale na prevedenie musíte zaslať na tento účet xxxxxxxxx určité čiastku
- Bill Gates rozdáva svoje milióny ľudom 
- Krv pre dieťa leukémiou zašlite na účet xxxxxxxxx
- Facebooková súťaž typu vyhrali ste zašlite nám číslo vášho účtu 
- Bielenie zubov za pár dní
- Zázračné prípravky na chudnutie a rast vlasov
 
Nás najviac pobavil Hoax atramentové náplne, ktoré menia dopadom sveta farbu.
 
Nie žeby to nebolo nemožné, naozaj si pamätáme tričká začiatkom 90.rokov, ktoré na svetle zmenili farebný odtieň. Trochu inak vyzeralo tričko v priamom svetle a inak v prítmí. Od rúžovej prechádzal odtieň až do tmavo fialovej. Keď sme však pátrali po výrobcovi takých atramentov narážali sme na mŕtve odkazy. Preto si naozaj nevieme predstaviť atramenty, ktorými keď vytlačíte dokument bude meniť farbu. Ale možno sa s tým niekto z výrobcoch v budúcnosti popasuje.
Infolinka (PO-PI: 8:00-16:00)
Používaním stránok prevádzkovateľa Soft-Tech, s.r.o.
súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.
Viac informácií.