Home Office na mieru


Situácia a v akej sa v súčasnosti nachádzame, kvôli bezpečnostným nariadeniam pandémie, prinútila veľa firiem k pracovným zmenám. Spoločnosti, ktoré môžu svojim zamestnancom umožniť prácu z domu, takzvaný Home Office, k tomu pristúpili. Ide o štandardný model firemnej kultúry pre drvivú väčšinu IT firiem. Práve ich zamestnanci systém práce z domu využívali často, ako benefit v určité pracovné dni. Tento model práce je populárny a veľmi obľúbený nielen pre zamestnávateľov, ale aj zamestnancov. Pohodlie práce z domova využíva aj množstvo influencerov a ľudí, ktorí môžu pracovať doslova odkiaľkoľvek, kde majú prístup k internetu. Čo je dôležité pri tomto spôsobe práce a čo je vlastne Home Office? Aké podmienky si vytvoriť, aby ste aj z pohodlia domova dokázali byť produktívny a pracovali efektívne. Ktoré klady a negatíva práca z domu prináša? 

Čo je Home Office

Ide o preklad domáca kancelária alebo u nás používaný termín práca z domu. Zamestnanec môže využívať k istému druhu práce vlastný priestor v domácnosti, kaviarni, všade tam, kde mu to vyhovuje. Veľa firiem nemá vlastné priestory v podobe kancelárií pre svojich zamestnancov alebo externých spolupracovníkov a Home Office je pre nich ideálne riešenie. Spoločnosť tým ušetrí na nákladoch za prenájom priestorov a vybavenia. Prácu z domu je alternatívou, ak by pracovník musel dochádzať príliš ďaleko do práce, ale aj voliteľná možnosť, ak potrebuje byť doma z nejakých dôvodov, ale prácu vie vykonať aj z domu. Home Office je za posledné roky veľmi rozšírený a to hlavne v sektore IT, ale aj medzi influencermi, blogermi a redaktormi. Využívajú ju aj operátori rôznych call centier. 

Ako pracovať z domu a nezblázniť sa 

V súčasnej situácii, v akej sa naša spoločnosť nachádza je práca z domu bezpečnostné riešenie kvôli ochoreniu Covid19. Všeobecne však platí, ak ste sa už rozhodli pracovať z domu alebo vás o to požiadal váš zamestnávateľ je dobré vedieť základné pravidlá. Tie vám môžu v začiatkoch, kedy začínate s prácou z domu pomôcť, kým si nenájdete vlastný overený systém. Tu je pár tipov.

Vytvorte si komfortné podmienky

Ak vaša práca spočíva v tom, že pracujete prevažne s počítačom, tak si možno poviete, veď mne nič iné netreba. Zvalím sa na pohovku alebo pre istotu, ani nevstanem z postele a vezmem si notebook k sebe. Dlho by ste takto nevydržali. Preto je dobré vyhradiť si priestor, kde budete pracovať. Ak nemáte vlastnú izbu, tak si vytvorte miesto, ktoré bude vašou pracovnou zónou. 

 

Pracovná zóna

Stôl, najlepšie písací a k tomu vhodná stolička je základ. Dnes už sa v každej domácnosti nájde PC kútik, kde je kancelársky alebo počítačový stôl a kancelárske kreslo, pripadne PC stolička. Využiť môžete aj svoj hráčsky setup. 
Ak vám to priestor umožňuje preferujte minimalizmus. Čo najmenej zbytočných veci na pracovnom stole, ktoré by mohli odpútavať vašu pozornosť od práce. Dôležité je dobré osvetlenie a minimalizovanie rušivých momentov. Nie je nič horšie, ako keď sa za vašim chrbtom budú stále otvárať dvere. Ak viete, že budete pracovať z domu dlhší čas alebo dlhodobo, dbajte na správnu ergonómiu. Nielen sedenie, správna výška stola, umiestnenie monitora, klávesnica a myška, ale aj osvetlenie a dobrý manažment káblov môžu prispieť k tomu, aby ste sa cítili komfortne.

Hudba z vedľajšej izby 

Pre prácu je dôležité, čo najmenej vyrušujúcich zvukov alebo dokonca hluk. Nie vždy sa dá pracovať v úplnom tichu, ak nie ste doma sami. Poproste preto rodinu, partnera, spolubývajúcich, aby brali na vás ohľad. Niekedy pomôže aj tabuľka zavesená na dverách „nerušiť“. Ak potrebujte pre sústredenie ticho, skúste slúchadla s aktívnym potláčaním ruchov. Dokážu výborne eliminovať okolité ruchy. Osobne používam AirPods Pro, ktoré majú funkciu aktívna redukcia hluku.

Pc a internet

Práca z domu si vyžaduje aj spojenie s ostatnými členmi teamu alebo s nadriadeným. Okrem počítača v dobrej kondícii je potrebné aj stabilné internetové pripojenie, prípadne telefón a dátové služby. Ak je vás v domácnosti viac, upozornite ostatných, aby nezaťažovali internetové pripojenie. Môže sa vám stať, že už na 5 x nedokážete odoslať email s prílohou a vedľa v izbe si niekto streamuje alebo hrá online hru. 

Príslušenstvo – periférie k PC 

Okrem počítača môžete potrebovať aj iné príslušenstvo, ako je skener alebo web kamera. Skontrolujte si vaše prídavné zariadenia a periférie, že všetko funguje a viete to v prípade potreby používať.

Vytvorte si pracovné návyky 

V domácom prostredí je človek náchylný na trochu lenivosti aj na menej sústredenia. Vytvorte si pracovné návyky, akoby ste pracovali vo firme v kancelárii. Vstávajte v rovnakom čase, zachovajte si určitú pracovnú kultúru a nepracujte celý deň v pyžame. Nenoste si jedlo priamo nad klávesnicu, aj keď káva je niekedy nevyhnutná. Pozor si však dávajte na poliatie tekutinou. Niektoré klávesnice môžu prestať reagovať a budete mať po práci. Zabezpečte si hlavne súkromie, aby vás neustále niekto nevyrušoval s požiadavkami v domácnosti. Vysvetlite rodine, partnerovi alebo spolubývajúcim, že pracujete a nechcete byt vyrušovaný. Nie je nič horšie, ako neustále odbehovanie alebo prerušovanie od práce. Aj práca z domu vyžaduje určitú disciplínu.

Ako rozdeliť čas

Pri práci z domu je potrebné rozdeliť si čas, na prácu s plným sústredením a krátke prestávky na relax. Vtedy si môžete dať kávu, ísť sa najesť alebo odísť do inej miestnosti a dať si chvíľu pauzu. Pozor, aby ste tých prestávok nemali veľa a nakoniec zistíte, že ste skoro nič neurobili. Platí to aj o sociálnych sieťach, ktoré vás môžu vyrušovať. Je dobré vypnúť notifikácie, ktoré nesúvisia s prácou. Vytvorte si štruktúru pre pracovné úlohy, akoby ste boli v kancelárii. Striedajte čas, keď ste produktívny a krátkymi prestávkami, kedy doprajete oddych očiam. Práca z domu často zahŕňa dlhé pracovanie s počítacom, preto je potrebná prestávka pre oči aj chrbticu. Stanovte si začiatok pracovnej doby aj jej koniec.

 

 

Práca a domácnosť, kde sú deti je niekedy veľkou skúškou na nervy. Preto si dopredu ujasnite s partnerom niektoré pravidlá. Vysvetlite hlavne malým deťom, že určitý čas musíte pracovať a venovať sa im budete neskôr.
Iný prípad je, keď stratíte pojem o čase a začnete pracovať skoro ráno a pracujete dlho do noci. Tadiaľ cesta nevedie a dlho by ste takúto záťaž nevydržali. 

Využívanie dostupných  technológií 

Pri práci z domu môžete využívať alebo sa doslova vyžadujú niektoré technológie, ktoré vám prácu uľahčia a zrýchlia. Správne nastavenie cloudových služieb, zdieľania dokumentov, vám pomôžu, aby ste mohli v pracovnej skupine efektívne spolupracovať. Často sa využívajú aj team aplikácie alebo skupinové chaty, videohovory v rámci pracovného tímu. Čokoľvek, čo vám prácu uľahčí je vítané.

Sám sebe pánom, ale zodpovedne 

Aj keď práca z domu vyzerá na prvý pohľad, ako pohodička, váš zamestnávateľ bude očakávať určité výsledky. Preto k nej pristupujte zodpovedne. Často je prepojená s prácou s ostatnými kolegami a vaše zdržanie môže ovplyvniť aj ich prácu. Vytvorte, čo najlepšie podmienky v ktorých budete pracovať efektívne. Vyhnete sa tak zbytočnému stresu, ak vás doslova začnú tlačiť termíny a schránka sa vám zaplní e-mailmi od šéfa.

Infolinka (PO-PI: 8:00-16:00)
Používaním stránok prevádzkovateľa Soft-Tech, s.r.o.
súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.
Viac informácií.